آدرس دفتر:

کرج-فردیس-شهرک طالقانی-خیابان طالقانی-بعد از میدان طالقانی-روبروی کوچه حکیمی فر

شماره تماس دفتر 02636637394---02636602986
شماره همراه پشتیبانی 09336005882

پرینتر سه بعدی FDM (اف دی ام) چیست؟

تاریخ انتشار: 12 بهمن 1400
پرینتر سه بعدی FDM چیست؟

پرینتر سه بعدی FDM چیست؟

اف دی ام (FDM) مخفف عبارت Fused Deposition Modeling و به اصطلاح یک فرآیند و روش تولید مواد، بصورت افزودنی است که به خانواده‌ی اکسترودرها تعلق دارد.

– اکسترودر Extruder ماشینی است که آمیزه لاستیکی و پلاستیکی را ذوب کرده و به آن نیرو وارد ساخته تا با فشار در انتهای دستگاه، از میان یک قالب، عبور نموده و محصولی به شکل پیوسته شکل با سطح مقطع خاص تولید نماید.

در پرینت سه بعدی با روش FDM یک شی با ذوب شدن مواد از طریق اکسترودر و به صورت لایه به لایه ساخته می شود. مواد استفاده شده در این روش، از پلیمرهای قابل ارتجاع بوده و به صورت رشته ای شکل می گیرند.

همانطور که گفته شد پرینت سه بعدی با FDM پرکاربردترین روش در حوزه چاپ سه بعدی و بزرگترین بستر فعلی پرینتر سه بعدی صنعتی در سطح جهان است. بنابراین طبیعی است که انتخاب اول مردم برای چاپ و پرینت مدل های خود از این طریق باشد. در ادامه با اصول اساسی و جنبه های اصلی این فناوری آشنا می‌شویم:

مزایای پرینتر سه بعدی FDM

۱- پرینترهای FDM تمایل دارند بسیار مقرون به صرفه باشند ، نسبتاً آسان کار کنند و مواد آنها به طور گسترده در دسترس باشد ( این به معنی کاهش هزینه چاپ سه بعدی است ).

۲- دوام: اشیاء چاپ شده FDM می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند.

۳- یادگیری چاپ سه بعدی: FDM مکانی عالی برای شروع کار هنگام آموزش دانش آموزان.

مطالعه
تفاوت پرینتر سه بعدی FDM و پرینتر رزینی

۴- پرینتر سه بعدی اف دی ام به دلیل نداشتن محدودیت در شکل ظاهری جسم برای تولید کاربرد های متنوع و جالبی را دارد و در زمینه های متفاوتی از جمله: صنعتی ، پزشکی ، معماری ، مجسمه سازی ، قالبسازی ، روباتیک ، شیرینی پزی و …

معایب پرینتر FDM

۱- فناوری پرینت سه بعدی به روش FDM دقت کمتری را در مقایسه با سایر فناوری‌های چاپ سه بعدی دارد (مثل قالب تزریق و …)، بنابراین برای قطعات با جزئیات پیچیده مناسب نیست.

۲- قطعات سه بعدی پرینت شده توسط فناوری FDM احتمالاً خطوط لایه قابل مشاهده‌ای دارند، بنابراین پردازش و پرداخت برای رسیدن به یک سطح صاف لازم است.

مطالعه
تفاوت پرینتر سه بعدی SLA و FDM

۳- مثلا میزان کشش بافت لایه ها در روش Fused deposition modeling نسبت به SLA کمتر است

۴- میزان ازدیاد وزن لایه های بالایی نسبت به سطوح پایینتر که خطاهایی مثل ترک خوردگی، نامتوازن شدن لایه ها، جداشدن لایه ها، لایه اول خراب و غیره را ایجاد میکند.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه ها

2 پاسخ به “پرینتر سه بعدی FDM (اف دی ام) چیست؟”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف پرینتر سه بعدی