آدرس دفتر:

کرج-فردیس-شهرک طالقانی-خیابان طالقانی-بعد از میدان طالقانی-روبروی کوچه حکیمی فر

شماره تماس دفتر 02636637394---02636602986
شماره همراه پشتیبانی 09336005882

لغات و اصطلاحات تخصصی در پرینتر سه بعدی

تاریخ انتشار: 5 اردیبهشت 1401
اصطلاحات پرینتر های سه بعدی

در این مقاله به بررسی لغات پرکاربرد و اصطلاحات تخصصی بکار رفته در پرینتر سه بعدی پرداخته ایم ، سعی کرده ایم که کلیه این اصطلاحات مورد نیاز را شما را در این مطلب بگنجانیم، و در صورتیکه اصطلاحات جدیدی را می دانید لطفا در انتهای این مطلب کامنت بگذارید که مطلب کامل تری را به شما ارائه دهیم  تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اصطلاحات پرکاربرد فیلامنت ها

در وحله اول می خواهیم به بررسی اصطلاحات پرکاربرد در زمینه فیلامنت ها بپردازیم:

فیلامنت

فیلامنت در اصل مانند یک رشته است که از یک رول (قرقره) تشکیل شده است و یک رشته طولانی و سفت و سخت (به قطر 1.75 یا 3 میلی متر) به وزن یک وزن دور این رول پیچیده شده است. این ساختار به فیلامنت اجازه می دهد تا استحکام خود را برای زمان استفاده طولانی تر حفظ کند. چاپگرهای مبتنی بر فیلامنت از فناوری FDM از طریق سر اکستروژن استفاده می کنند که رشته رشته را به نازل تغذیه می کند، جایی که ذوب می شود و به عنوان یک لایه نازک بیرون می آید. در این مرحله. اگرچه زمان نسبتاً زیادی برای خشک شدن و سرد شدن نیاز است، اما می توان با مواد نسبتاً ارزان قیمت مانند رشته های ABS و PLA بدون از دست دادن شکل، فرم های پیچیده ساخت.

ABS

مهم ترین مورد لازم در رابطه با آن این است که ABS یک پلاستیک از خانواده پلیمرهای ترموپلاستیک است.

از این مواد در ساخت مدل هایی با پرینترهای FDM استفاده می شود. دمای ذوب این ماده کمتر از حد متوسط است و کاملاً قوی است. استفاده از این ماده برای مبتدیان کمی سخت خواهد بود اما استفاده از آن بسیار راحت تر از نایلون است.

PLA

این ماده پرینت سه بعدی رشته ای برای پرینترهای سه بعدی FDM است و با نام پلیمر زیستی شناخته می شود. ترموپلاستیک از مواد خام تجدیدپذیر مانند نیشکر، سویا، ذرت یا سیب زمینی ساخته می شود. این ماده برای چاپگرهای خانگی بسیار محبوب است، زیرا کار با آن آسان است و قیمت آن پایین است، اما شکننده تر از ABS است.

FDM

fdm ها در اصطلاح فارسی با عنوان «مدلسازی لایه گذاری ذوب شونده» شهرت پیدا کرده اند. این فناوری بکار رفته در پرینتر های سه بعدی بین عموم مردم، اعم از مبتدی تا صنعتگر دارای محبوبیت بالایی است.

ماشین های FDM با لایه بندی رشته های ترموپلاستیک رنگی یک مدل سه بعدی می سازند. آنها با قطر رشته محدود می شوند، اما می توانند طرح های پیچیده را به سرعت تولید کنند. فناوری FDM بیش از 20 سال است که برای ساخت آثار هنری، نمونه های اولیه و مدل ها استفاده می شود و اخیراً در آموزش، تحقیقات، مراقبت های بهداشتی و حتی آشپزخانه استفاده می شود.

مطالعه
تفاوت پرینتر سه بعدی SLA و FDM

PETG

PETG

فیلامنت PETG (پلی اتیلن ترفتالات کو-گلیکول یا 1.4 پلی استر) یکی از بهترین رشته ها برای تمام کاربردهای پرینتر سه بعدی دور است. چاپ PETG آسان است، جزئیات بسیار ظریفی را تولید می کند که معمولاً فقط با استفاده از رشته های مصنوعی در دسترس هستند و هنگامی که در دماهای پایین تر چاپ می شوند، سایش سخت و بسیار مقاوم در برابر ضربه است. این ماده تمام ویژگی های خوب فیلامنت PET را دارد و احتمالاً بهترین ویژگی همه آنها این است که می توان آن را روی پرینترهای سه بعدی با متراژ کوچک 250 x 200 میلی متر بدون هیچ مشکلی چاپ کرد!

Metal Filament

اگر در زمینه چاپ سه بعدی مبتدی هستید، توصیه می کنیم از رشته های چوب یا فلز مانند استفاده کنید زیرا چاپ آنها آسان تر است. metal filament نوعی رشته با بافت چوبی است که توسط کارشناسان چاپ سه بعدی در Makers Tool Works در ایالات متحده به طور خاص برای فناوری FDM ایجاد شده است.برای افراد تازه کار این نوع فیلامنتها نیز سخت چاپ میباشند.

TPU

نوعی دیگر از فیلامنت یا متریال پرینتر های FDM است. قطعاتی که نیاز دارند قابلیت کشسانی داشته باشند وسیله این متریال ساخته میشوند که TPU 92A-1 نام دارد.

اصطلاح TPU92A مخفف Thermoplastic Polyurethane و 92A به سختی 92 Shore A مواد اشاره دارد – سیستم اندازه گیری استاندارد برای نشان دادن نرمی مواد. مدل های نهایی قوی هستند اما بسیار انعطاف پذیر هستند، به عنوان مثال می توانید بند ساعت یا روکش کفش را با این ماده چاپ کنید.

اصطلاحات پرکاربرد مرتبط با پرینتر های سه بعدی

حال به بررسی اصطلاحات و واژگان کلی و پرکاربرد در زمینه پرینتر های سه بعدی می پردازیم:

SL/SLA

کلمات SL یا SLA به جای واژه Stereolithography استفاده می شوند که یک فرآیند پرینت سه بعدی است که از رزین مایع استفاده می کند  (مدلسازی دیجیتالی لیزر).

این فرآیند در مخزن های کوچک تا بزرگ (کشورهای صنعتی) انجام می شود که لایه ای از پلیمر مایع در سطح آن پخش شده است. بعضی از قسمتهای آن توسط تابش لیزر UV سخت شده و تبدیل به لایه هایی می شوند که مدل سه بعدی را می سازد. هر لایه مایع روی لایه قبلی پخش می شود تا زمانی که مدل کاملا ساخته شده و مایع اضافی رفته باشد.

PA

پلی آمید پودری ریز و دانه دانه سفید است که در تکنولوژی های پرینت سه بعدی SLS از آن استفاده می شود. اگر به سطح نهایی پلی آمید دست بزنید کمی احساس شنی و دانه دانه بودن به شما دست می دهد اما این متریال قابلیت بالایی در سطوح نهایی و رنگ ها دارد و همچنین در بخش طراحی، آزادی کاملی به شما می دهد.

مطالعه
قاب موبایل گوشی ضد باکتری با پرینتر سه بعدی

PLA

این متریال پرینت سه بعدی که گاهی بیوپلیمر نیز خوانده می شود، نوعی فیلامنت برای پرینترهای سه بعدی FDM میباشد. این ترموپلاستیک از مواد خام تجدیدپذیر مانند  نیشکر، سویا، ذرت یا سیب زمینی ساخته می شود. متریال PLA برای پرینترهای خانگی بسیار محبوب و متداول است زیرا کار با آن ساده و قیمت آن پایین است اما نسبت به ABS شکننده تر است.

Food 3D Printer

نوعی از چاپگرهای سه بعدی برای تولید شکلات و غذاهای خاص مثل انواع شیرینی، پیتزا… میباشند. توجه کنید که این چاپگرها فقط مواد خوراکی خاصی را میتوانند بسازند و به تازگی تجاری شدن را شروع کرده اند.

Resin

رزین نوعی مایع فتوپلمیر (حساس به نور) میباشد. رزین متریال مورد استفاده در چاپگرهای DLP و SLA است.

SLS

روش Selective Laser Sintering یک فناوری پرینت سه بعدی مبتنی بر پودر پلیمر یا فلز است. پرینتر تا دمایی کمتر از نقطه ذوب گرم می شود و یک لایه ریز از پودر پخش میشود.

سپس، یک پرتو لیزر روی بخش هایی که باید فراتر از نقطه ذوب با یکدیگر همجوشی پیدا کنند می تابد. ذرات پودری که لیزر روی آنها می تابد به یکدیگر متصل می شوند، در حالی که باقی پودر به همان حالت می ماند.

مهمترین مزیت این تکنولوژی این است که ساختارهای ساپورت گذاری مناسبی دارد ، بنابراین می توانید طراحی های پیچیده و حتی قطعات به هم متصل و متحرک را با آن تولید کنید.

GCode

از نام این نرم افزار رایگان و متن باز، “G-Code” (که قبلاً کد کالیبراسیون نامیده می شد) یک زبان برنامه نویسی است که توسط سیستم های کامپیوتری برای برقراری ارتباط با چاپگرهای سه بعدی یا ماشین های برش مانند CNC استفاده می شود. G-Code توسط رایانه برای محاسبه دستورالعمل‌ها، جابجایی اکسترودر یا سر چاپگر سه بعدی یا دستگاه برش CNC در یک مکان مشخص در زمان معینی در فرآیند تولید استفاده می‌شود.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید و اصطلاحات مورد نیاز پرینتر سه بعدی را بررسی کردید از شما سپاسگذاریم ، مجدداً تاکید می کنیم که در صورتیکه با اصطلاح جدیدی آشنایی دارید که در این مطلب عنوان نشده در بخش کامنت ها عنوان کنید.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه ها

یک پاسخ به “لغات و اصطلاحات تخصصی در پرینتر سه بعدی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف پرینتر سه بعدی