آدرس دفتر:

کرج-فردیس-شهرک طالقانی-خیابان طالقانی-بعد از میدان طالقانی-روبروی کوچه حکیمی فر

شماره تماس دفتر 02636637394---02636602986
شماره همراه پشتیبانی 09336005882

خودرو های تولید شده با پرینتر سه بعدی

تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1401
کاربرد پرینتر سه بعدی در خودرو سازی

امروزه هیچ صنعتی را نمی بینیم که پرینتر های سه بعدی در آن وارد نشده باشد و تغییراتی در روند تولید قطعات صنعتی یا کلیه فرایند تولید به وجود نیاورده باشد. و صنعت خودرو سازی نیز از این قاعده مستثنا نیست!

می توان گفت که تقریباً کلیه ایده ها و ذهنیت های ما می تواند با پرینتر های سه بعدی به واقعیت تبدیل شده و جنبه فیزیکی به خود بگیرد. ممکن است پیش از این مطلب نیز چیزهایی در ارتباط با تولید اتومبیل با پرینتر های سه بعدی به گوشتان رسیده باشد، مسئله ای که تا چند سال قبل تقریبا غیر ممکن به نظر می رسید!

هدف ما در این مطلب بررسی خودرو برتر تولید شده توسط کمپانی های معروف خوردور سازی در سطح جهان است!

خورد های تولید شده با پرینتر های سه بعدی

خودرو های برتر ساخته شده با پرینتر سه بعدی

از پرینت سه بعدی که پیشتر به عنوان یک ابزار صنعتی برای تولید نمونه های کوچک و یا قطعات صنعتی مختلف مورد استفاده قرار می گرفت در حال حاضر و در فرآیند خودرو سازی و تولید خودرو می توان از آن بهره مند شد.

در این قسمت 10 مورد از جالبترین اتومبیل هایی که به صورت سه بعدی چاپ شده یا دارای قطعات چاپی سه بعدی هستند ، آورده شده است.

ممکن است درک و یا پذیرفتن این مورد که ماشین ها با چاپگر های سه بعدی چاپ می شوند کمی عجیب و دور از ذهن بنظر برسد. اما باید بدانید که با وجود تولید این خودرو ها در حال حاضر به علت تولید محدودی که دارند برای مصارف خاص تولید و به فروش می رسند.

شاید جالب باشد که بدانید که برند های معروف صنعت خوردو سازی مانند bmw , toyota ,bentley در صنعت خودرو سازی خود از پرینتر های سه بعدی استفاده کرده اند و ما میخواهیم به بررسی معروف ترین خودرو های چاپی با پرینتر سه بعدی بپردازیم!

1-خودروی چاپ سه بعدی LSEV

این خودرو جزو اتومبیل های برقی می باشد که با قیمت نهایی 7500 دلاری در سال 2019 در اروپا و آسیا به فروش می رسید. که با این قیمت می توان گفت جزو پرینتر های سه بعدی ارزان قیمت به شمار می رود.

LSEV که مخفف عبارت low speed electric vehicle می باشد. تولید شده توسط شرکت های XEV(مستقر در هنگ کند) و شرکت Polymaker (شرکتی است که در زمینه چاپ سه بعدی فعالیت می کند) می باشد.

فناوری به کار رفته و مواد اولیه ای که در تولید این خودرو استفاده می شود از نوع فیلامنت FDM می باشد.

سرعت چاپ این ماشین ها بسیار بالاست و نهایتاً سه روز طول می کشد که یک اتومبیل با پرینت سه بعدی LSEV به چاپ برسد!

LSEV خودروی چاپ سه بعدی

2-خودروی سه بعدی PUV

این خودرو تولیدی سفارشی است که از طریق آزمایشگاه ملی اوک ریج و در پروژه ای به اسم AMIE  تولید و پیاده سازی شده است. اصطلاح AMIE مخفف عبارت افزودنی تولید یکپارچه انرژی می باشد. و هدفی که از ساخت داشتند به وجود آوردن نوآوری در روند تولید ، و ذخیره منابع و انرژی بود.

مطالعه
کاربرد پرینتر های سه بعدی در دکوراسیون منزل

پنل های بدنه PUV در یک چاپگر تقویت شده تولیدی با فیبر کربن و در یک پرینتر سه بعدی بزرگ چاپ شد. این ماشین تولید شده با پرینتر سه بعدی دارای حداکثر سرعت 35 مایل بر ساعت می باشد.

خودروی سه بعدی PUV

3-خودروی سه بعدی BMW 507

اتومبیلی که در تصویر نوستالژی زیر می بینید مدل BMW 507 است. اما این خودرو تنها 507 نمی باشد. این خودرو متعلق به پادشاه Rock’n’Roll بود.زمانی که ماشین را یافت ، این ماشین دچار ایرادات ظاهری بسیاری بود. روند احیا  وترمیم دوباره BMW 507 تا حد زیادی با تکنولوژی پرینت سه بعدی بود. با توجه عدم دسترسی به قطعات قدیمی 507 شرکت بی ام نیازمند راهی برای تولید این قطعات بودند.

برای همین ، آنها به چاپ سه بعدی روی آوردند. آنها به سرعت طرح های مؤلفه اصلی را در مدل های CAD مجددا تکرار کردند. طرح ها به یک چاپگر سه‌بعدی فرستاده شدند تا بادگیرهای پنجره و دستگیره درب را تولید کنند.

از این جهت، آنها برای چاپ و تولید، این قطعات را با تهیه و خرید پرینتر سه بعدی تولید کرده اند. آنها با سرعت بیشتری طرح های اصلی را برای کار در مدل های CAD تکرار کردند. این طرح ها به چاپگر های سه بعدی ارسال شدند و با استفاده از آنها بادگیر پنجره و دستگیره در ها را تولید کردند.

طرح نوستالژی زیر تحت هیچ شرایطی نمی تواند یک مدل کامل چاپ شده با پرینتر سه بعدی باشد، اما قطعات زیادی از آن با پرینتر سه بعدی چاپ شد.

BMW 507 خودروی نوستالژی سه بعدی

4-خودروی سه بعدی Nanyang Venture 8

اتومبیل Nanyang Venture 8 جزو اتومبیل های برقی محسوب می شود که به واسطه کلیه دانشجویان و کارکنان دانشگاه فناوری نانیانگ ساخته و تولید شده است.قطعات این خودرو چاپی از 150 قطعه بیشتر است که شامل خوشه ابزار ، کوره های مختلف ، قفل درب و از همه مهمتر پوسته بیرونی آن می شود.

این اتومبیل همینطور دارای شاسی پلاستیکی تقویت شده ای با فیبر کربن می باشد. بدنه این ماشین از تولید شده از چندین بخش ABS 3D می باشد که  تقریباً اسکلتی به شکل لانه زنبور دارد که موثر در تقویت و استحکام آن است.

با توجه به اینکه این مشاین به صورت کامل توسط چاپ 3D به وجود نیامده است، اما اکنون نیز می توان آن را با پرینتر سه بعدی سفارشی سازی کرد که این مورد در صنعت خودرو سازی بسیار اهمیت ویژه ای دارد.

Nanyang Venture 8 خودروی سه بعدی

5-اتومبیل سه بعدی EDAG

رونمایی از این ماشین در سال 2015 و در نمایشگاه اتومبیل ژنو بود، EDAG از نمونه های قابل توجه و مهمی بود که نشان دهنده کمک پرینتر های سه بعدی به صنعت خودرو سازی بود، که با توجه به کم کردن قابل توجه وزن ماشین، پنل به کار رفته در بدنه و مستحکم کردن خودرو را در بر داشت. EDAG همچنین تصمیم گرفت که ساختارهای چاپی سه بعدی را با پارچه مخصوص جک ولفسکین بپوشاند ، که قوی است و تقریباً هیچ وزنی ندارد.

EDAGاتومبیل سه بعدی

6-خودروی سه بعدی تویوتا uBox

این خودروی سه بعدی توسط مرکز تویوتا و مرکز بین المللی تحقیقات اتومبیل دانشگاه Clemson ساخته و تولید شده استساخته شده است. تویوتا uBox یک ماشین مفهومی ابزار است.

مطالعه
پرینتر سه بعدی در صنعت هوانوردی

تکنولوژی چاپ سه بعدی به کار رفته در داخل این خودرو به شکل ماژولار می باشد. ایده مورد نظر برای ساخت این خودروی سه بعدی این به این شکل است که ، در آینده ، ما می توانیم قطعاتی که در ماشین کاربرد زیادی دارد مثل انواع کفپوش ،درب ، قطعات داشبورد و دریچه های هوا را به شکل سه بعدی و شخصی بسازیم.

uBox خودروی سه بعدی تویوتا

7-خودروی سه بعدی بنتلی

امروزه تولید کنندگان مشهور و معروف خودرو ها برای ساخت و تولید خودرو های مفهومی خود اقدام به چاپ سه بعدی کرده اند. تصویری که در ذیل مشاهده می کنید، جزو اتومبیل های مفهوم محور بنتلی اسپید 6 می باشد که برای اولین بار در نمایشگاه اتومبیل ژنو 2015 رونمایی شد.

شرکت بنتلی از فناوری SLS 3D در تولید تجهیزات فلزی خود مثل: کوره، دریچه های هوای جانبی، دستگیره درها و اگزوز ها استفاده می کند. فناوری چاپ سه بعدی فراهم آوردنده ارزش ساخت زیادی برای speed 6 به همراه داشت، به این دلیل که تولید مقرون به صرفه ای برای قطعات فلزی پیچیده که به سختی گیر می آیند بوجود آورده است.

کلیه برند های لاکچری اتومبیل امروزه در تلاشند که برند تجاری جدید خود را در طراحی خودرو های مدرن خود بوجود بیاورند، و این مرحله دقیقا همان جایی می باشد که چاپ سه بعدی به شما کمک شایانی می کند. و شما می توانید با فناوری پرینتر های سه بعدی سبک جدیدی را بوجود و ارائه کنید.

خودروی سه بعدی بنتلی

پرینتر های سه بعدی در صنعت خودروسازی

درست است که این فناوری در کشور ما هنوز جایی پیدا نکرده است ، اما می توان به ورود این تکنولوژی در آینده ای نزدیک در بازار ایران و تهران امیدوار بود.

در حال حاضر مشاهده می کنیم که این صنعت و استفاده از پرینتر سه بعدی در پرینتر های سه بعدی اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. و امکان ساخت هر خودرویی با هر طرح و ویژگی خاصی را به سازنده می دهد.

فناوری چاپ سه بعدی در وحله اول در صنعت خودرو جذابیت دارد و برای به وجو آوردن مواد افزودنی در این بخش افزایش می یابد. پیشرفت های اخیر در ساخت مواد افزودنی ، ایجاد طرح های جدیدتر ، کاهش زمان سرب و کاهش هزینه ها ، در حال حاضر راه را برای شیوه های جدید و تولید وسایل نقلیه موتوری را برای شما آسان می کند. شرکت تری دی استار در زمینه تولید لوازم و تجهیزات خودرو فعالیت می کند در صورتی که مایل به خرید پرینتر سه بعدی آنلاین هستید می توانید از فروشگاه ما تهیه کنید.

سخن پایانی

هدف ما در تری دی استار پیش روی در این زمینه و ایجاد نوآوری های جدید در این حوزه اتس ما پرینتر های مختلف صنعتی را می سازیم. و ما قطره ای در دریای بی کران این حوزه صنعتی هستیم.

با پرینتر های سه بعدی هر ایده و طرحی که در نظر دارید را می توانید پیاده سازی کنید. ما این ایده های نوین را در تری دی استار برای شما محقق می کنیم.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف پرینتر سه بعدی