آدرس دفتر:

کرج-فردیس-شهرک طالقانی-خیابان طالقانی-بعد از میدان طالقانی-روبروی کوچه حکیمی فر

شماره تماس دفتر 02636637394---02636602986
شماره همراه پشتیبانی 09336005882

کاربردهای پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

تاریخ انتشار: 16 اردیبهشت 1401

از جمله صنایعی که این روزها بسیار تحت تاثیر پرینتر های سه بعدی قرار گرفته است ، دندانپزشکی می باشد. در این مطلب می خواهیم به بیان این کاربردهای پرینتر سه بعدی در صنعت دندانپزشکی بپردازیم.

با نگاهی دقیق به ده سال گذشته  متوجه می شویم که صنعت دندانپزشکی با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است. کاربرد های مختلفی برای چاپ سه بعدی معرفی شده است که از جمله آنها می توان به ایجاد تکه هایی که برای دندان های شکسته و آسیب دیده استفاده کرد.

بررسی پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

استفاده از پرینترهای سه بعدی در دندانپزشکی یک پدیده بسیار جدید است، اما در حال حاضر بسیار گسترده شده است. دندانپزشکان از پرینترهای سه بعدی برای ایجاد مدل هایی از دندان ها برای افراد تحت درمان استفاده می کنند و آنها را به آزمایشگاه می فرستند تا بتوانند پلاک های هر کدام را آماده کنند. با انجام این کار می توانند در زمان آماده سازی مواد در آزمایشگاه صرفه جویی کنند، زیرا آنها قبلاً مدلی از آنچه باید ساخته شود دارند.

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

کاربرد پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی

پرینتر سه بعدی در حال حاضر برای ساخت ابزار، پروتزها و ایمپلنت های دندانی استفاده می شوند. و اخیراً حتی در چاپ سه بعدی ساختارهای مشابه بافت دندان  و همینطور  برای bioprinting نیز استفاده می شود.

بیشترین استفاده از پرینت سه بعدی در بخش دندانپزشکی برای استفاده در براکت های شفاف و یا نگهدارنده دندان می باشد.

کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

ساخت براکت دندان با پرینتر سه بعدی

Aligners نوعی براکت هستند که هم ردیف و هم ردیف دندان را اصلاح می کنند. ساخت این براکت ها با اسکن دندان های بیمار توسط دندانپزشک یا متخصص ارتودنسی آغاز می شود و با استفاده از نرم افزار طراحی مدلی سه بعدی از دندان های بیمار ایجاد می کند.

سپس از این مدل برای ایجاد نسخه تراز کننده استفاده می شود، که به آزمایشگاه فرستاده می شود و در آنجا به مجموعه ای واقعی از تراز کننده های پلاستیکی شفاف تبدیل می شود که بیشتر اوقات روی دندان ها قرار می گیرند تا آنها را در موقعیت نهایی خود قرار دهند.

ساخت براکت دندان با پرینتر سه بعدی

جراحی کردن دندان با پرینتر سه بعدی

دندانپزشکان در کار خود باید دقت بسیاری داشته باشند چون کار پر ظرافتی دارند، که این ظرافت ودقت باعث بهترین نتیجه کار دندان برای مراجعین را به همراه دارد. تنها با داشتن یک راهنمای استفاده خوب از این دستگاه برای دندانپزشکان می توانند کار خود را به شکل ویژه ای پیش ببرند.

مطالعه
کاربرد پرینتر های سه بعدی در پزشکی

انجام این کار به سادگی امکان پذیر می باشد و تنها کافی است که یک اسکن از فضای داخل دهان مراجع کننده خود بگیرند ، و پرینتر سه بعدی بدون کوچکترین اختلالی مشابه آن را پیاده سازی می کند.

جراحی دندان با پرینتر سه بعدی

پروتزهای چاپی سه بعدی

همچنین می توان پروتزهای کامل سه بعدی با لثه و دندان چاپ کرد که باید با مواد مناسب بو در محیط پزشکی مناسب چاپ شوند.

و همینطور که شما می توانید

مطالعه
کاربرد پرینتر سه بعدی در عمل جراحی

در واقع ، حتی پایه دندانپزشکی نیز قابل چاپ سه بعدی است . میتوان خیلی از ابزار های دندان پزشکی را با استفاده از پرینتر های سه بعدی ساخت.

در حال حاضر ، پروتزهای چاپی سه بعدی فقط برای آزمایشهای بالینی ایجاد می شوند.

پروتز های چاپی سه بعدی

سخن پایانی

جهت به کارگیری پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی می توانید با تهیه بهترین و نوین ترین مدل های پرینتر سه بعدی شرکت تری دی استار ، اقدام کنید و در صورت نیاز به گرفتن مشاوره خرید و سوالات تخصصی با کارشناس مجموعه ما در ارتباط باشید.

استفاده از این پرینتر ها می تواند راهکاری عالی و مقرون به صرفه در دندانپزشکی و پزشکی باشد ، در صورت نیاز به تجهیز دندانپزشکی خود به دستگاه چاپگر سه بعدی می توانید از یک اسپانسر کمک بگیرید و از مزایای بیشماری که براتان به ارمغان می آورد استفاده کنید.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه ها

یک پاسخ به “کاربردهای پرینتر های سه بعدی در دندانپزشکی”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف پرینتر سه بعدی