آدرس دفتر:

کرج-فردیس-شهرک طالقانی-خیابان طالقانی-بعد از میدان طالقانی-روبروی کوچه حکیمی فر

شماره تماس دفتر 02636637394---02636602986
شماره همراه پشتیبانی 09336005882

انواع دستگاه سی ان سی (CNC) کدام است؟

تاریخ انتشار: 5 دی 1401

در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع دستگاه سی ان سی (CNC) بپردازیم و در ادامه و تکمیل مقالات قبلی که به معرفی و تعریف سی ان سی پرداخته بودیم؛ منبع جامع و کاملی در حوزه معرفی این دستگاه، برای آن دسته از خریدارانی که قصد دارند به طور تخصصی در این حوزه مقاله بخوانند ارائه دهیم.

دستگاه سی ان سی را باید از جنبه‌های گوناگون بررسی کنیم تا متوجه شویم که چه انواعی دارد و از چه دسته‌هایی تشکیل می‌شود؟

این دستگاه‌ها با توجه به نوع سطوح مختلف، به دسته‌های دستگاه cnc چوب و ام دی اف، فلزات، پلاستیک، شیشه، سنگ و … تقسیم می‌گردند.

بر اساس نوع عملکرد دستگاه سی ان سی می‌توان آن‌ها را به دستگاه cnc تراش، فرز، لیزر،برش واترجت، وایرکات و … تقسیم‌بندی کرد.

این ماشین‌ها از لحاظ اندازه به cnc کوچک رومیزی و cnc بزرگ صنعتی تقسیم‌بندی می‌شوند. برای استفاده‌های خانگی می‌توان اقدام به خرید کیت cnc کرد و سپس آن را مونتاژ کرد. در ادامه ابتدا با انواع ماشین سی ان سی بر اساس نوع عملکرد و بعد با انواع آن طبق جنس قطعه کار آشنا خواهیم شد.

انواع دستگاه سی ان سی بر اساس عملکرد

انواع دستگاه CNC را براساس عملکرد همانطور که در قسمت قبل توضیح مختصری دادیم می‌توان به دستگاه cnc تراش، فرز، لیزر،برش واترجت، وایرکات تقسیم‌بندی کرد که به توضیح کوچکی از هر قسمت می‌پردازیم:

دستگاه فرز cnc

بعضی‌ها فکر می‌کنند که عملکرد دستگاه فرز و تراش یکسان است در حالی که این دو مدل دستگاه بر اساس عملکرد هرکدام متفاوت هستند؛ به این صورت که به طور کلی تعریف تراش زمانی است که قطعه در حرکت و یا دوران است و ابزار به صورت ثابت خواهد بود و تعریف فرز زمانی خواهد بود که قطعه ثابت و ابزار متحرک است.

از کاربردهای اصلی دستگاه‌های cnc استفاده در فرزکاری (به انگلیسی: milling ) می‌باشد.

دستگاه cnc تراش

دستگاه CNC تراش یکی از پرکاربردترین ماشین‌های CNC به حساب می‌آید. در دستگاه cnc تراش (به انگلیسی: lathe) روی سطح مورد نظر خود با سرعت زیادی می‌چرخد و با حرکت ابزار کار بر روی سطح، براده برداری با سرعت و دقت بسیار بالایی انجام می‌شود. دستگاه تراش cnc معمولا در دو محور x و z حرکت می‌کند.

دستگاه سی ان سی تراش
cnc تراش یا لاته

دستگاه cnc لیزر

روش کار دستگاه برش لیزر به این صورت است که به کمک دستگاه سی ان سی یک فرایند ساخت بدون تماس و مبتنی بر حرارت را ایجاد می‌کند که جهت استفاده از سطوح فلزی و غیر فلزی مناسب می‌باشد. استفاده از دستگاه cnc لیزر هم مثل هر روش دیگری مزایا و معایبی دارد.

 cnc برش لیزر co2
 دستگاه صنعتی cnc برش لیزر co2

اگر بخواهیم مزایای این روش برای برش را توضیح دهیم به این صورت است که به کمک آن می‌توان انواع سطوح مختلف مثل سرامیک، پلاستیک، چوب، شیشه و فلز را برش داد. مورد دیگر اینکه بر خلاف روش‌های دستی و سنتی که محصول خروجی دقت چندان مناسبی نداشت، در این روش دقت برش بسیار بالاست؛ به همین دلیل در صنایعی که نیاز به برش دقیق قطعات وجود دارد می‌توان از روش برش لیزر استفاده کرد و چون در این روش، بین سطح کار و نازل هیچ ارتباط مستقیمی وجود ندارد احتمال آلودگی سطح کار بسیار قابل کاهش است.

نکته: از معایب برش از طریق دستگاه سی ان سی می‌توان به عدم توانایی در برش برخی فلزات ضخیم اشاره کرد. همچنین وجود پرتوی لیزر برای کارگران انسانی مضر است و ممکن است باعث سوختگی شود. علاوه بر این موارد، هزینه برش لیزری معمولا بیشتر از سایر روش‌های برش است.

مطالعه
تعمیر دستگاه‌ سی‌ان‌سی(cnc)

دستگاه واترجت (برش با آب)

از این دستگاه واترجت (waterjet) همانطور که از نامش پیداست برای برش سطوح مختلف از آب استفاده می‌کنند. روش کار به این صورت است که آب با فشار قوی توانایی برش سخت‌ترین سطوح را دارد پس از این قابلیت برای انجام برش استفاده می‌کنند.

از کاربردهای وسیع این دستگاه می‌توان به برش سطوح گرانیتی و فلزی اشاره کرد.

دستگاه سی ان سی وایرکات

دستگاه cnc وایرکات (wirecut) یکی دیگر از ابزارهای برش سطوح است. در این دستگاه، سطح کار بین دو الکترود قرار می‌گیرد و با تخلیه جریان الکتریکی بین دو الکترود، این امکان فراهم می‌شود که سطح مورد نظر را به شکل دلخواه درآورد. با دور و نزدیک کردن الکترودها می‌توان شدت میدان الکتریکی را افزایش و کاهش داد و به این ترتیب میدان الکتریکی مناسب برای برش هر سطح را فراهم کرد.

دستگاه‌های سی ان سی را بر اساس جنس سطح کار مورد نظر نیز دسته بندی می‌کنند. مثلا دستگاه cnc چوب، فلز، سنگ، پلاستیک و … در ادامه با انواع این دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

دستگاه cnc فلزات

از آنجایی که فلزات در مقایسه با سطوحی مثل چوب، پلاستیک و … از مقاومت بالاتری برخوردارند، برای برش و شکل دادن به آن‌ها به صورت دستی باید تلاش بیشتری کرد. دستگاه cnc فلزات برای کارهایی مثل حکاکی، برش، تراش، جوش و …کاربرد دارد.

دستگاه cnc چوب و ام دی اف

همانطور که میدانید محصولات چوبی کاربردهای فراوانی در زندگی روزمره ما دارند و با وجود اینکه ساخت این سازه‌ها در گذشته به صورت دستی انجام می‌شده اما با تولید دستگاه سی ان سی چوب یا ام دی اف می‌توان همان سازه‌ها را با دقت و سرعت بالایی تولید کرد. تنوع سازه‌های چوبی موجب شده است که دستگاه cnc چوب یکی از پرکاربردترین‌های این حوزه محسوب شود و نظر بسیاری از تولیدکنندگان را به خود جلب کند.

دستگاه سی ان سی سنگ

سنگ‌هایی که برای مصرف در صنایع مختلف استفاده می‌شوند انواع مختلفی دارند. یکی از سنگ‌های پرکاربرد گرانیت است. برای برش و شکل دهی به سنگ‌ها از روش‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. یکی از بهترین روش‌ها استفاده از دستگاه cnc سنگ است. مثلا استفاده از روش واترجت که در بالا تشریح شد در برش گرانیت کاربرد دارد.

تا اینجا با انواع دستگاه سی ان سی بر مبنای نوع عملکرد و جنس سطح کار آشنا شدیم. از نگاهی دیگر می‌توان دستگاه‌های cnc را به دستگاه‌های بزرگ صنعتی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شوند و دستگاه‌های کوچک رومیزی که قابل استفاده در محیط‌های کوچکتر هم هستند تقسیم کرد. در ادامه با خصوصیات هر کدام از این دستگاه‌ها آشنا خواهیم شد.

دستگاه cnc بزرگ
از این دستگاه‌ها معمولا در کارخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود. برای تولید در مقیاس بزرگ، ممکن است نیاز باشد برخی دستگاه‌ها عملکرد شبانه روزی داشته باشند زیرا در برخی خطوط تولید، ممکن است کوچکترین وقفه در عملکرد دستگاه، فرایند تولید سایر محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. دستگاه‌های cnc بزرگ مناسب برای استفاده در چنین مواردی هستند. یکی از ویژگی‌های اصلی این دستگاه‌ها این است که به نحوی ساخته شده اند که توانایی عملکرد صحیح و بدون نقص شبانه روزی دارند. البته کار با چنین دستگاه‌هایی پیچیده تر از کار با دستگاه‌های سی ان سی کوچک است و نیاز به آموزش تخصصی دارد.

دستگاه مینی cnc رومیزی
دستگاه‌های سی ان سی بزرگ علاوه بر اینکه بخش بزرگی از محیط را اشغال می‌کنند قیمت بالایی هم دارند. اگر به فکر تولید محصولی با استفاده از دستگاه سی ان سی هستید و محدودیت بودجه و فضا دارید بهتر است به سراغ دستگاه مینی cnc بروید. با استفاده از این دستگاه‌ها می‌‌توان با سرعت و دقت بالا به تولید محصولات مورد نظر پرداخت.mini cnc desktop

کیت دستگاه مینی cnc
همانطور که ذکر شد قیمت مینی سی ان سی کمتر از دستگاه‌های صنعتی بزرگ است. اگر به دنبال خرید دستگاهی ارزان هستید بهتر است به سراغ کیت مینی cnc بروید. کیت‌ها پکیجی کامل از تمام ابزار و قطعات لازم برای ساخت یک دستگاه سی ان سی کوچک رومیزی هستند. پس از تهیه کیت، باید بخش‌های مختلف آن را مونتاژ کنید تا بتوانید به تولید محصولات مورد نظرتان بپردازید.برای مشاهده و خرید کیت کامل مینی cnc رومیزی کلیک کنید.

مطالعه
سی‌ان‌سی (cnc) چیست؟

تعداد محورهای یک دستگاه مشخص می‌کند که دستگاه مورد نظر تا چه اندازه آزادی حرکت داشته باشد و آن دستگاه مناسب چه نوع برش‌هایی باشد. متناسب با نوع دستگاه CNC ممکن است ابزار، قطعه کار یا هر دوی آنها در یک یا چند محور، قابلیت چرخش و جابجایی داشته باشند که مجموع آنها درجات آزادی دستگاه را تعیین میکنند. در ادامه با انواع دستگاه cnc با تعداد محورهای مختلف آشنا خواهید شد.

سی ان سی دو محوره
دستگاه cnc دو محوره به دستگاهی می‌گویند که یکی از حالات زیر را داشته باشد:

قطعه کار ثابت باشد و ابزار در دو محور x و y توانایی جابجایی داشته باشد. اکثر دستگاه‌های برشکاری لیزر یا واترجت از این نوع هستند.
اگر ابزار ثابت باشد و قطعه کار دو دور محور x و y جابجا شود. ماشین برشکاری فوم با سیم داغ از این نوع است.

سی ان سی سه محوره
این دستگاه نسبت به سی ان سی دو محوره آزادی حرکت بیشتری دارد. دیدیم که در سی ان سی دو محوره، دستگاه قادر به حرکت در دو محور بود اما در cnc سه محوره می‌توانیم حرکاتی در سه محور مختلف داشته باشیم. اگر دستگاه قادر به حرکت همزمان در سه محور باشد، دستگاه سه محوره است اما اگر حرکت دستگاه در سه محور به صورت ناهمزمان باشد دستگاه را دو و نیم محوره می‌گویند. منظور از حرکت ناهمزمان در سه محور این است که در هر لحظه فقط حرکت در دو محور مجاز است و اگر نیاز به حرکت در محور سوم باشد، باید حرکت در دو محور دیگر متوقف شود تا محور سوم فعال شود.

cnc روتاری (چهار محوره)
در جریان حرکت در سه محور اصلی طول، عرض و ارتفاع، امکان دستیابی به برخی نقاط محصول وجود ندارد. حرکت چرخشی حرکتی است که این نقیصه را رفع می‌کند. cnc روتاری به دستگاه‌هایی می‌گویند که علاوه بر حرکت در سه محور اصلی x، y و z توانایی ایجاد حرکت چرخشی را هم دارند.

دستگاه‌های cnc روتاری معمولا بیش از یک هد (head) یا کله‌گی دارند. مثلا 4کله، 6کله، 8کله و … از cnc های رایج هستند. دلیل این امر این است که تعامل چهار محور با یکدیگر منجر به کاهش سرعت کلی دستگاه می‌شود. برای جبران این نقیصه، تعداد هد (head) دستگاه را بیشتر می‌کنند. این دستگاه‌ها چون به زوایای زیادی از محصول دسترسی دارند در صنعت چوب و مبلمان و در صنایع سنگ و فلز به طور گسترده برای پیکرتراشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مشاهده و خرید دستگاه CNC سه محوره و چهار محوره از فروشگاه اینترنتی پارتینه کلیک کنید.

سی ان سی پنج محوره
دستگاه cnc پنج محوره همه محورهای دستگاه چهار محوره را دارد و علاوه بر آن، میز دستگاه هم قابلیت حرکت دارد. در این دستگاه در صورتی که ابزار ثابت باشد، دستگاه سه درجه آزادی برای حرکت خطی و دو محور دورانی دارد که در مجموع پنج محور حرکتی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است حرکت در برخی از این پنج محور برای قطعه کار و برخی دیگر برای ابزار در نظر گرفته شده باشد. قیمت این دستگاه‌ها از نمونه‌های قبلی که در بالا ذکر شد بیشتر است. همچنین به دلیل آزادی حرکتی بیشتری که دارند دقت و ظرافتی که این دستگاه‌ها فراهم می‌کنند بیشتر از نمونه های قبلی است.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف پرینتر سه بعدی