آدرس دفتر:

کرج-فردیس-شهرک طالقانی-خیابان طالقانی-بعد از میدان طالقانی-روبروی کوچه حکیمی فر

شماره تماس دفتر 02636637394---02636602986
شماره همراه پشتیبانی 09336005882

دستگاه CNC رومیزی

تاریخ انتشار: 29 فروردین 1401
دستگاه سی ان سی رومیزی

دستگاه‌های سی ان سی‌ (CNC) جزو دستگاه های بسیار کاربردی و مناسب استفاده در صنعت های مختلف است. و بر اساس موارد استفاده گوناگونی که دارند به درخواست تقاضا کننده در ابعاد متفاوتی تهیه و تولید می شوند.

اصطلاح CNC مخفف عبارت computer numerical control و به معنای کنترل عددی کامپیوتری است. موارد استفاده این دستگاه در صنایع مختلف و برای انواع برشکاری و تولید، استفاده می شود. دستگاه‌ سی ان سی به علت دقت بالا در مقابل دستگاه‌های برش دستی از محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر دستگاه ها برخوردار هستند.

دستگاه CNC رومیزی چه کاربردهایی دارد؟

از انواع دستگاه‌ CNC کوچک و رومیزی برای حکاکی بر روی اجسام مختلفی که شامل انواع چوب و فلز می باشند استفاده می کنند؛ و مورد استفاده آنها برای فلزات نرمی مثل آلومینیوم به علت تولید در ابعاد کوچکتر کاربرد دارند و با توجه به اندازه آنها و ظریف تر بودن آنها نسبت به دستگاه سی ان سی بزرگتر نباید نمی توان انتظار داشت که برای فلزات سخت‌تر مثل فولاد کاربرد داشته باشند. از جمله کاربردهایی  که دستگاه سی ان سی رومیزی دارند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • نمای ساختمان و تزئینات داخلی
  • مبل‌سازی
  • تولید برد مدار
  • طراحی جواهر و طلاسازی
  • مجسمه‌سازی
  • ساخت ماکت‌های معماری

از این ابزار همچنین در انجام نجاری برای باربرداری چوب استفاده و بکار برده می‌شود. باربرداری به معنی برداشتن یک لایه از چوب و یکنواخت کردن سطح چوب است. از دیگر استفاده‌های این دستگاه در این صنعت: ایجاد شیار و حاشیه، ابزار زنی و حکاکی است.

این دستگاه به علت دقت بالایی که در اجرا دارند، خطای انسانی را در اجرا کاهش می دهد و نتیجه‌ی کار بی عیب و نقص از آب در می آید. اما استفاده از CNCها نیاز به مهارت اپراتور دارد. قبل از خرید دستگاه سی ان سی رومیزی بهتر است با اجزای مهم این دستگاه آشنا شویم.

اجزای مهم تشکیل دهنده دستگاه CNC رومیزی

  • موتورها
  • اسپیندل
  • بلبرینگ‌ها
  • محورها و…

موتور: در دستگاه سی ان سی (CNC) معمولاً دو نوع موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد:

1-موتور استپر (steper):موتور استپر، موتوری با حرکت دقیق و از پیش تعریف شده می باشد که بیس حرکتی در  آن با ارسال بیت های صفر و یک به سیم پیچ الکتریکی آن صورت می‌گیرد. موتورهای استپر ورودی الکتریکی جریان برق را با استفاده از سیم پیچ تبدیل به حرکت مکانیکی می کنند و در نتیجه امر باعث حرکت دستگاه CNC می‌شوند.

مطالعه
انواع دستگاه سی ان سی (CNC) کدام است؟

2- موتور سروو (servo):موتورهای سروو را می‌توان جزو موتورهایی معرفی کرد که از یک سیستم کنترلی فیدبک استفاده می کنند و از متغیر کنترل شونده برخوردارند. استفاده از این سیستم به این دلیل است که دستگاه با توجه به شرایطی که برای آن درنظر گرفته شده و همینطور بر مبنای رابطه فرضی بین یک کمیت کنترل شده به ادامه فعالیت خود می‌پردازد. در الکتروموتورهای سروو فیدبک الکتریکی به موتور فرستاده می‌شود تا به شرایط آن پاسخ دهد.

بلبرینگ: وظیفه بلبرینگ ها در سی ان سی تحمل بارهای وارده به محورهای دورانی می باشد. بلبرینگ‌ها نگهدارنده یک محور دوار هستند و ترکیبی از بارهای شعاعی و بارهای محوری را تحمل می کنند. و کاربرد وسیعی در مکانیک دارند.

اسپیندل:به هر محوری که بصورت دوار به دور خود می چرخد یک اسپیندل می گوییم. اسپیندل ها قطعات دوار تک تکه ای هستند، وسایلی که نیرو را به محور ابزار منتقل می کنند و بنابراین، برای مثال: محور X را به سمت بالا و پایین حرکت می دهند. آنها علاوه بر اینکه اجازه می دهند موتور به دور خودش بچرخد، وظیفه انتقال حرکات از موتورهای الکتریکی به دستگاه برش را نیز بر عهده دارند.

اسپیندل ها و موتورهای الکتریکی مرتبط پایه چرخان ماشین های CNC هستند و در مجموع به آنها اسپیندل درایو (Spindle Drive) می گویند. اسپیندل ها انواع مختلفی دارند که بسته گشتاور و سرعت نهایی و سیستم های تغذیه آنها به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. هر چه سرعت اسپیندل بیشتر باشد، عملیات براده برداری آسان تر است، اما گرمای بیشتری روی محور تولید می شود و عمر آن را کاهش می دهد. دوک ها توسط VFD ها (اینورترها) کنترل می شوند و سرعت چرخش آنها با تغییر فرکانس ورودی تغییر می کند.

محور: سطح ناهموار بر روی دستگاه سی ان سی رومیزی چرخانده می شود و آن را صاف و یکنواخت می کند. سنگ زنی با انواع مختلف مواد آلیاژی با اشکال مختلف کار می کند. مراکز ماشینکاری CNC اکنون بصورت کلی در محور های سه، پنج و ندرتاً شش گانه تولید می شوند. این بدان معنی است که آنها می توانند روی این چند حرکت ساختاریافته متمرکز شوند. انواع مختلفی از مجموعه ها برای این ماشین ها وجود دارد: محورهای X-Y-Z یا فقط دو محور پیکربندی شده اند و حداقل سه مجموعه محوری (گاهی اوقات چهار) ساخته می شوند. یک محور چرخشی حول محور X و گاهی یک محور دیگر به دور محور Y اضافه می شود. CNC های شش محوره وجود دارد، اما این یک چیز بسیار نادر است.

مطالعه
تعمیر دستگاه‌ سی‌ان‌سی(cnc)

مزیت دستگاه CNC رومیزی به نسبت دیگر دستگاه‌های CNC

  • قیمت مناسب و پایین تر: اندازه این دستگاه‌ها با قیمتشان نسبت مستقیم دارد؛ و اندازه بزرگتر این دستگاه ها مزید بر علت قیمت بالاتر آنهاست.
  • هزینه نگهداری پایین: تنها هزینه ای که می پردازید برای روغن کاری این دستگاه هاست.

معایب دستگاه CNC رومیزی

  • نیازمند حضور دائم اپراتور برای تحت نظر قرار دادن روند و مراحل برشکاری
  • میز باید بسیار محکم باشد و که باعث جلوگیری از لرزش دستگاه شود
  • محدود بودن این دستگاه در برابر قطعات بزرگتر
  • محدودیت در مقابل مواد مختلف به دلیل دامنه‌ی حرکتی کوچکتر
سخن پایانی

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما تری دی استار بودید سپاسگذاریم و در صورتیکه برای خرید دستگاه سی ان سی نیاز به پشتیبانی و یا سوالی دارید با شماره:02636663885 تماس حاصل نمایید.

اشتراک گذاری در :

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخفیف پرینتر سه بعدی